att våga

För drygt fem år sedan slängde mina föräldrar deras våg i soptunnan, de satte stopp för det eviga vägandet som jag höll på med inte bara en utan flera gånger dagligen. Att leva ovetande om ens vikt under en jobbig period i livet är inte kul, speciellt inte när vikten är det enda som betyder något, de enda framstegen som betydde något var inte längre möjliga att mäta. Kort efter vågens försvinnande blev jag inlagd på två olika "kliniker" där vågen kom i fokus igen. Denna gång visade vågen tyvärr inte de framsteg som jag ville, nu levde jag efter deras regler och det vågen visade måste upp, upp, upp. Minst elva kilo. Elva jävla kilo, aldrig i livet tänkte jag men valet var inte mitt, det enda jag kunde påverka var hur snabbt jag skulle få åka hem. Alltså hur snabbt jag gick upp i vikt.
 
Mer behöver inte skrivas, ni förstår nog hur skev relation jag har till just vågar. Jag har inte ägt en våg sedan mina föräldrar kasserade våran och att "smygväga" sig hos bekanta är knepigare än vad många tror. Jag har länge funderat på att skaffa en våg, men av rädsla har jag avstått.
 
I helgen köpte jag en våg, hade fått hem rabattcheckar från åhlens och kände "nä nu fan är det dags", jag har lagt om min kost och det är viktigt att kolla så det inte går käpprätt åt helvete. Tanken med att lägga om kosten och börja träna är inte att gå ner i vikt (att gå ner 3-4 kilo skulle inte skada) utan det handlar om att jag vill må bättre, bli piggare och starkare. Jag vill få en bättre hälsa, är så jävla trött på min problem mage, uppblåst, gasig, ofta smärtor samt förstoppad och så vidare. Inget roligt med andra ord. Det onda är redan efter två veckor borta, har väl haft ont ett par gånger men det har varit i samband med trög mage och hunger.
 
Att äga en våg och väga sig betyder säkert ingenting för många, men för mig betyder det något, det är viktigt för mig att kunna se "hur allt står still" även om vikten inte alltid spelar roll. Muskler väger mer än fett men då ska det även synas på kroppen att det är muskler och inte fett. Speglar och vågar kan vara livsfarligt, men vem är villig att ta bort dem i dagens utseendefixerade samhälle?

Kommentarer
Postat av: Louise

<3

2013-03-21 @ 21:44:39
URL: http://wiklund.tumblr.com/
Postat av: Emilie

Åh.. Jag vet exakt vad du menar. Jag har inte heller en våg här hemma, det funkar inte för mig. Väldigt triggande. Vägde mig på jobbet för ett tag sedan för första gången sen jag började på behandling förra året, men vågar typ inte väga mig längre. Rädd att siffrorna ska styra igen.. Jag försöker tänka mer på hur det "känns" med kroppen, vikten osv.. Men ibland vill jag bara ha en våg och se hur det ligger till, som du säger. För hälsans skull.

2013-04-19 @ 20:49:18
URL: http://emilies.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0