En fet jävla pizza

Nu när jag är hemma och sjuk passar jag på att baka massor inför julen och laga akut-matlådor som vi alltid har i frysen.
 
Pizzadeg
100g smör
7 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
2,5 dl vatten
olja
 
Sätt ugnen på 200°. Skär smöret i små kuber, blanda med mjöl, bakpulver och salt. Tillsätt mjölk och arbeta till en smidig deg. Lägg bakplåtspapper på en plåt, smörj på lite olja. Knäda degen lite i händerna och platta ut den lite. Lägg degen på plåten och börja forma den till en fyrkant, nästan hela plåten kommer täckas så det gäller att ha tålamod när man mosar ut degen med händerna.
 
Så länge du har tomatsås och ost på pizzan spelar det ingen roll vad du annars har på den, det här hade jag på min pizza idag:
400g krossade tomater blandat med 1 msk tomatpure och 1 tsk sambal oelek.
1 liten burk skivade champinjoner
1 burk kronärtskockshjärtan (delade 4 ggr)
2 plommontomater
1 gul paprika
1/2 gullök i strimlor
1 pkt bacon (140g)
1 buffelmozzarella, vanlig går också bra
riven ost, i mängder.
pizzakrydda
 
Börja med tomatsåsen och avsluta med ost och pizzakrydda, fritt fram hur du vill göra med de andra ingredienserna. Stoppa in pizzan mitt i ugnen 15-20 minuter, min var inne i drygt 20 minuter.
 
Innan pizzan gräddades, den var så tung att jag nästan tappade den!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0