pizzabullar

medan männen skiter i kapp tänkte jag skriva ut receptet för pizzabullar, taget från ica.se men vi har gjort om det något.

För två plåtar behöver du:
1 pkt jäst (50g)
5 dl mjölk, 37°
3 msk olivolja
1 tsk salt
1 msk socker
1 ägg
13 dl vetemjöl

Gör såhär:
Smula jäste, värm mjölken. Rör ut jästen i mjölken och rör sen ner olja, salt, socker och ägg. Använd nästan allt mjöl, degen ska vara lagom kladdig(du ska kunna kavla ut den utan att den sitter fast på kaveln). Låt degen jäsa övertäckt i 30 minuter.

Fyllning
två paket bacon (drygt 300g)
2 dl ketchup
4 dl ost
cayennepeppar, chilipulver och oregano

Stek baconen, lägg dem på hushålspapper så fettet sug upp. Placera muffinsformar på två plåtar och sätt på ugnen (225°). Kavla ut den jästa bulldegen på mjölat bakbord, i två omgångar. Bred på hälften av ketchupen, strö på kryddor, lägg på hälften av baconen och osten. Rulla ihop degen och skrär den i lagom stora bullar, lägg bullarna i muffinsformarna och låt jäsa övertäckta i 20 minuter.

Innan du stoppar in bullarna i ugnen så penslar du dem med uppvispat ägg, stör på lite oregano och salt. Vi strödde även på lite riven ost eftersom vi älskar ost, annars kan man strunta i det (jag brukar ändå skiva en bit ost och lägga på bullen innan jag stoppar den i micron när jag ska äta den). Stoppa plåten i ugnen i 12-15 minuter, glöm inte att hålla koll på bullarna, vi råkade bränna våra lite!

Låt bullarna svalna lite på galler och ät sedan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0