klickbullar

Tur att man hade kort dag idag, har varit sugen på bullar i typ två veckor (inga torra jävla kanelbullar utan riktigt feta, saftiga klickbullar eller vaniljbullar). Så det blev direkt hem efter lunch och baka klickbullar, tryckte i mig två stycken och ett glas kokhet o'boy (aj min tunga) Råkade bränna dom lite kanske, men jag satt och pluggade och glömde hålla koll, ok!?
Klickbullar
1 pkt jäst
100g margarin
3 dl mjölk
1 ägg (+1 ägg till pensling & pärlsocker)
¾ dl socker
8,5 dl vetemjöl
Fyllning
100g margarin (mjukt, typ rumsvarmt?)
1 dl socker
1 tsk kanel
gör såhär nu då  ugn 250°
Börja med fyllningen, blanda bara ihop allt ordentligt och låt det stå, smula jästen i en skål, smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken, koka tills det blir fingervarmt. Häll lite av vätskan på jästen och rör ut den och häll då i resten av vätskan plus de andra ingredienserna. Använd degkrokar på vispen när du rör ihop degen, den ska vara ganska kladdig.
Klicka ut smet med skedar i bullformar, gör en liten grop i varje bulle och pressa ner lite fyllning. Låt jäsa i 35-40 min. Pensla bullarna med ägg och strö på pärlsocker och grädda i ugnen 6-8 min. Håll koll. Ät och njut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0