banankaka

Idag fann jag fyra övermogna (bajsbruna med andra ord) bananer hemma i fruktskålen.
Två av dem använde jag i min banankaka, som blev mycket god men jag är tydligen allergiskt för nu kliar min mun så in i helvete. Duktig tjej
Men jag ger er receptet ändå, bara för jag är snäll. Men först blir det tre bilder på en av mina kakor
(det blev så sjukt mycket smet att jag var tvungen att göra två, okej?)
Klaga inte på mina bilder, min kamera har blivit helt mongo. sadface.
Banankaka
100g margarin (smält)
3 dl socker
2 ägg
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk ingefära
2 tsk kanel
(1 tsk vaniljsocker & 1 tsk kakao - valfritt, jag adderade det bara för att det verkade kul och jag gillar det. eh?)
½ dl kaffe (kallt)
2 bananer (helst bajsbruna!)
Och såhär gör man på ett ungefär:
Man smörjer och bröar en stor form och sätter ugnen på 180°c.
Man vispar margarin och socker och tillsätter äggen ett och ett och vispar till smeten är porös.
Sen blandar man resten av ingredienserna förutom bananen och kaffet i en separat skål.
Bananen mosar du och sen vänder du ner mjölblandningen, kaffet och bananerna och vispar allt till en jämn smet.
Sen häller du bara i smeten i formen och ställer den i nedre delen av ugnen i 40-60 minuter.
Sen låter ni såklart kakan svalna innan ni äter den. om ni inte vill bränna upp hela käften men det vore ju ganska så korkat (det är precis sådana korkade saker som jag gör)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0