Saffransbullar med mandelfyllning

Sjukt snygg bild, receptet är mest för min skull, bara så ni vet!

Saffransbulldeg

50g jäst (1pkt)
100g smör
5 dl mjölk
250g kesella 1%
1g saffran (2 pkt)
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
17 dl mjöl

Fyllning
150-200g smör (rumsvarmt, typ lite smält)
500g mandelmassa

Pensling
1 ägg
pärlsocker

1. Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i micron, häll ner mjölken och kör in det igen tills det är fingerljumme. Häll det sedan över jästen och rör om till jästen har löst sig.

2. Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Kör till degen släpper från kanterna, du lär behöva mer mjöl, men var försiktig då degen ska vara lite kletig!

3. Låt jäsa övertäckt i typ 30-40 minuter.

4. Dela degen i två eller tre delar, kavla ut en deg på mjölat bord (se till så den inte fastnar i bordet, det blir inge kul då) bred på smöret och riv över mandelmassan. Gör likadant med den/de andra två degklumparna. Rulla, skär och lägg sedan bullarna i formar.

5. Låt jäsa övertäckta i ca 30 min. Sätt ugnen på 220°c. Pensla med ägg och häll på pärlsocker. Grädda mitt i ugnen 5-8 min.

Kommentarer
Postat av: Louise

Jag kan ju då säga att dom var AAAAAAAAAAAASGODA! :D <3

2010-12-10 @ 10:01:24
URL: http://partypussy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0