Dikten vi alla skrattade åt

Mina ögon vill kyssa ditt ansikte.
Jag har ingen makt över mina ögon.
De vill bara kyssa ditt ansikte.
Jag strömmar mot dig ur mina ögon,
det dallrar kring dina skuldror av en fin hetta
som långsamt löser upp dina konturer
och jag hos dig, hos din mun
och överallt omkring dig -
jag har ingen makt över mina ögon.

Jag sitter med mina händer i skötet,
jag rör dig inte och jag skall aldrig tala.
Men mina ögon kysser ditt ansikte,
jag stiger ur mig själv och ingen kan hindra mig,
jag strömmar ut och ingen kan känna igen mig,
detta outgrundliga flöde kan jag inte stanna,
detta lysande som varken vet av slut eller början -
men när du slutligen vänder dina ögon mot mig,
dina ovetande, frågande, dina främmande ögon,
sänker jag mig själv i mina händer
och återvänder under mina ögonlock.

Skriven av Solveig Von Schoultz

Det där med skötet förstör faktiskt lite, men sammtidigt inte
jag måste erkänna att jag är helt fast i dikten
jag vet inte varför
men den är så fin
sättet jag tolkar den på

Ni kommer aldrig få veta


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0